onsdag 14. november 2012

Fem Kategorier 1

Endelig har jeg fått lagt ut innlegget igjen. Etter jeg uheldigvis klarte å slette dette innlegget har jeg havnet litt bak skjema i blogg innholdet. Dette er de ti bildene jeg valgte for oppgaven. Noen bilder har greie komposisjoner, andre ikke så voldsomt. Jeg må ærlig si at jeg ikke er noe særlig god til å ta bilder, men det er derfor vi går på skole, for å lære.
uredigert
Redigert versjon av katten. jeg forsterket kontrasten en smule og desaturated bakgrunnen så den ikke skulle stjele fokus. Grunnen til at jeg tok bilde av katten var at jeg følte jeg måtte ha noe annet en bare naturbilder på bloggen min. Jeg gikk helt ned på bakken får å få samme perspektiv som katten . 
uredigert


redigert versjon av katten. Samme som det andre bildet så har jeg forsterket kontrasten på katten og dempet fargene i bakgrunnen.

Her er fargen trukket fram fra svart hvit bildet ved hjelp av layer masking. Originalbildet ble tatt med stor blender åpning  Bildet har noe bevegelse i seg, det har vertikale linjer gjennom bildet. På grunn av kontrasten mellom farge og svart hvit, blir det fokus på grenen som går gjennom to av de tre delene på høyre side i det gylne snitt. Ved å gjøre mesteparten av bildet svart hvit, forstyrrer ikke grenen til venstre, som den gjør på originalen.



Her er et bilde av en kornåker rett rundt hjørne fra huset mitt. på venstre side er et korn som dekker en tredjedel av bildet. kornet bryter horisontlinjen, noe som skaper mer dybde i bildet. Vanligvis ville jeg ikke splittet bakken og himmelen på midten, men jeg syntes det fungerer i dette bildet på grunn av kornet. Lyskilden er sterk og kommer fra øvre venstre hjørne. Motivet i bildet er rolig, det er få vertikale linjer og en del horisontale og loddrette.

I dette bildet ville jeg også bryte horisontlinjen, men kamera linsen var for høy. Det var først etterpå jeg tenkte på at jeg kanskje kunne snudd kamera sidelengs. Motivet var en gammel leke som lå forlatt på parkeringsplassen ut forbi Rimi på Tjelta. Her er horisontlinjen omtrent mellom den øverste og de to nederste tredjedelene av bilde. Lyskilden kommer fortsatt fra øverst til venstre, men er mer dempet en kornåkeren.Dette er også et rolig bilde.

Kanskje ikke så interessant komposisjon, men jeg syntes lyset ble spennende på bildet. Motivet er fra et steingjerde med mose på. Andre siden av gjerde var en rekke med trær. Et par lysglimt klarte å snike seg gjennom bladene og landet på mosen.

Ideen var egentlig tanken i dette bildet mer en komposisjon og lys. Teksten har stått på denne lyktestolpen på vei til Tjelta så lenge jeg kan huske og er like morsom hver gang jeg går forbi.
Bildet er tatt med stor blender åpning for å få fokuset på blomsten og blomsterfluen. i bakgrunnen av bildet går det organiske linjer til alle retninger, men de forstyrrer ikke bildet på grunn av at dybdeskarpheten er så liten.

Det er mye bevegelse i dette bildet. vertikale linjer går på kryss og tvers. Det er kontraster i bildet, det er farge rundt kantene,, i små blader i midten og greinene over vannet. Vannet derimot reflekterer skyene i himmelen og greinene. På grunn av at skyene er så lyse, blir refleksjonen i vannet svart hvit.

Dette bildet er tatt av en bekk i Håland skogen. Her måtte jeg prøve meg frem med lukketid  Det var forferdelig mørkt i skogen, så jeg måtte bruke lang lukketid og kneet som støtte får å klare å gjøre bildet lysere.  Elven som går skrått over bildet skaper litt bevegelse, konglene og steinene til høyre skaper en linje over elven som er motsatt til de andre linjene i bildet. Dette skaper litt variasjon i bildet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar