torsdag 4. oktober 2012

Hvordan vi kan gjør om et fargebilde til svart hvit, eller til svart hvit med litt farge.



Gå på image--> Adjustments --> Gradient map
Velg svart hvit og trykk ok. Nå har du gjort bildet svart hvit.
Trykk på knappen layer mask på svart hvit bildet.
 

Bruk brush tool og pass på at du har svart i den øverste ruten og hvit i den andre.
(X blar mellom dem)

Det mask layeret gjør er at når du maler med svart farge så maler du vekk en del av svart hvit bilde som "lyser" igjennom til fargebildet. bruker du hvitfargen gjør du omvendt og får fargen tilbake.

Denne teknikken kan bli brukt til  å få farger inn i svart hvit bilder. For eksempel kan du også lage textures på et objekt, men da må du til med enda et steg og endre layer typen til eks: overlay eller soft light. Det er bare fantasien som setter en stoppe for hva du kan gjøre med layer mask :)

Hint: det kan være lurt å lage selections som du maler inn i, det gjør det raskere og lettere å få et bra resultat.
Her er det brukt layer mask til å få farge inn i bildet





Blender

Hva er blender?
Blender er en "luke" inni kameraet som kontrollerer hvor mye lys som kommer inn i kameraet. Ved å stille på hvor stor eller liten den åpningen på den luken er, så kan vi kontrollere dybdeskarpheten.

Stor åpning gir liten dybdeskarphet og liten gir stor dybdeskarphet. hvis du tar bilde i et rom, så er det mindre av rommet som blir skarpt. Eksempel er på bildene mine under: det øverste har en stor bildeskarphet (mer av bildet er skarpt). Det nederste har lite dybdeskarphet: bladet er i skarpt og mopedene er uskarpe.


torsdag 27. september 2012

Vann

Som du kan se så er temaet vann. Jeg syns det er litt spennende når vannet ikke fester seg i et stoff, vannet bygger seg liksom sammen og danner en "mini elv" Synd jeg ikke hadde en lotus plante, men en paraply fikk gå. Jeg tok også noen bilder der jeg prøvde å fryse tiden når dråpen traff vannet, bare synd det var så mye mønster i skålen, fordi det ble det litt uklart. Jeg lånte et Nikon d3000 av en venn og det var veldig uvant i forhold til canon kameraene på skolen, så jeg måtte lese manualen for å finne ut av hvilke knapper jeg skulle bruke :)
Når jeg tok bilder av paraplyen så prøvde jeg mange forskjellige lukketider, men det jeg syntes ble best, var rundt 1/80 for da ble det ikke for mye fryst og vannet ble mer levende.

lite synelig, men hvis du ser i midten så har en dråpe truffet vanne og lagd et "fjell" og det er en dråpe som står stille i luften over

Her er det mer tydelg og du kan se at det spruter opp og stopper.

Her kom det mye vann på paraplyen og jeg tror jeg brukte 1/80 lukketid på dette bildet 

Komposisjon


Her er noen bilder vi tok på skolen for en stund siden, vi skulle prøve å konsentrere oss om komposisjon i bildet. skulle vært publisert for en stund siden men rotet bort ledningen til mobilen :p
Slags pynteting ved sofagruppen i fjerde etasje

Bilde ut vinduet i frede etasje

Det Norske flagg ??!

torsdag 20. september 2012




Time value

I dag har vi lært om time value. Vi har tatt noen bilder der vi prøvde ut hvilke effekter vi kunne få med forskjellige lukketider. Vi fant ut at hvis vi hadde lang lukketid kunne vi få ting til å bli gjennomsiktelige eller bli "smørt" utover bilde som kunne få noe til å se ut som det gikk fort. Når vi hadde kort lukketid så kunne vi fryse tiden og få ting til å bli stående i luften.
Ghost Lars, her stillte vi kameraet på lang lukketid, så etter ca to sekunder så flyttet lars på seg


Vi stillte in på kort lukketid og tok bilde i det vi fallt



Kort lukketid, mens Kristin hopper