søndag 16. desember 2012

Fem Kategorier 2

Fem kategorier del 2.
Oppgave:
1. Portrett
2. Striper,mønster og arkitektur
3. Collage
4. Lukker/blender
5. Dyr
Denne collagen ble jeg fornøyd med. Jeg hadde ingen anelse om hva jeg skulle gjøre når jeg begynte. Jeg fant en del bilder som enten ikke har blitt bra nok i seg selv til å bli med i blogg innleggene, eller var til en annen oppgave og satte dem sammen til å bli ett komplett bilde med elementer fra hvert bilde. Her har vi en blomst jeg tok bilde av til design og arkitektur og satte det sammen med en klokke, piano en himmel og en rustet metall tekstur. Et problem når en ting er plassert i midten av et bilde er at øynene våre har en tendens til å låse seg til det punktet, så det jeg gjorde får å sette blikket i bevegelse var å bruke kontraster. Kontraster er en av tingene øynene tiltrekkes og jeg gjorde kontrasten på bladet på venstre side større en noen andre plasser på bildet ved å bruke ”dodge/burn” på pianoet og bakgrunnen bak. Dette gjør at øynen blir revet fra sirkelen i midten.




(Lukker)
Jeg tok med meg kameraet på tur en kveld. Vinteren er en helt spesiell tid på kvelden. Om dagen er alt hvit, men når kvelden kommer reflekterer snøen  og veien den blå fargen fra himmelen. Da det gul oransje lyset fra lyktestolpene treffer bakken blir det en vakker kombinasjon av farger. Blikkfanget for meg er langs veien, det treffer mellom lyset og mørket på veien og følger veien helt til forsvinnings punktet.  Det er flere linjer som følger veien mot forsvinningspunktet dette skaper bevegelse og dybde i bildet. Noen av lyktestolpene krysser horisontlinjen, noe som også hjelper til med å skape 
(lukker)
En dag jeg kom hjem fra skolen, så jeg at det var noen gløder i peisen og bestemte meg for å prøve å ta noen bilder. Jeg festet kameraet til en tripod og satte det opp ved peisen.  Jeg ville ha med en flamme så jeg hev inn en liten papirbit. Flammen varte bare i et par sekunder så jeg måtte bruke en kort lukkertid.  Jeg prøvde med en lengre lukkertid men det ble alt for lyst. Flammen er definitivt blikkfanget i bildet. Det har en skarp kontrast i forhold til resten av bildet og det ligger ved det gyllne snitt. Det er noen linjer i bildet. Vi ser skrått inn på hjørnet i peisen og får en skrå linje inn fra venstre side. Lyset er et varmt og skarpt lys, som gradvis blir mørkere helt til peisen og restene i peisen blander seg i det svarte.

(Dyrebilde)
En av kategoriene vi skulle innom var dyr.  Jeg bestemte meg dermed for at jeg skulle klare å ta noen bedre bilder av katten en i forrige oppgave. Problemet med katter er at de er så rastlause. De står ikke stille veldig lenge, så jeg fant ut at hvis jeg hadde noe mat å gi, så var jeg nødt til å få noe oppmerksomhet. Dette gjelder begge kattebildene.

Dette tok jeg utfor garasjen. På grunn av at katten var i bevegelse så brukte jeg en kort lukketid 1/80. Mange av bildene ble blurrete, men noen ble bra,
Jeg valgte dette bilde å ha i bloggen, fordi jeg syntes det ble et litt morsomt perspektiv. Det ble også spennende linjer fra plankene bak som skaper mer liv i bildet. Bildet ble tatt når det var snø ute, så det ble et jevnt behagelig lys. Blikkfanget på bildet er katten, hos meg ved munnen. Dette er ikke bare fordi katten ligger nærme det gyllne snitt, men også fordi det er det er en stor kontrast mellom fargen i pelsen og snøen. I tillegg fører . Høytrykkspyleren bak har en større kontrast (svart til hvit) men stjeler ikke blikkfanget fordi den er uskarp. 

(Dyrebilde)
Dette bilde tok jeg innendørs, ved terrassedøren. På dette bildet kan vi se at det kommer et snilt lys in fra høyre og treffer katten. Her prøvde jeg forskjellige kamerainnstillinger, men ble fornøyd med 1/80 lukkertid. Noen andre innstillinger ble det enten for mørkt eller lukkertiden tok så lang tid at katten ble gjennomsiktig. Her er blikkfanget øynene til katten. De ligger ved det gylne snitt og det er stor kontrast med den skarpe grønnfargen i forhold til det svarte/grå og brune fargene. Bildet er tatt ovenfra og ned på katten som et fugleperspektiv.

(portrett)
Dette bilde ble tatt når vi var inne på studioet og tok bilder for Takling People
Ikke så mye å si, annet at det er et front portrett bilde med sterkt lys fra blitsen  på høyre side og han blir veldig fremhevet med den hvite bakgrunnen

(portrett)
Dette bildet tok vi når vi øvde oss på portrett bilder.  Et portrett bilde skal vise, eller fortelle noe om personen i bildet Eila valgte å ha en pose med bacon crisp i hånden, kanskje fordi hun er veldig gla i bacon crisp. vi gikk ut og stilte oss ved skoleveggen for å få en bakgrunn som ikke forstyrret motivet og tok masse bilder. Dette bildet har jeg skjert til får å få vekk noe av tomrommet på venstre side og får å få henne mer inn mot midten i bildet.

(blender)
Dette bildet tok jeg før snøen kom. Vi var ute og tok bilder til en annen oppgave, men jeg syntes jeg kunne bruke det under kategorien blender.  Dette bildet har jeg redigert en del på lyset ved å bruke blant annet gradient map og dodge/burn tool (egentlig et layer med  50% gray overlay og bruk av svart og hvit pensel med veldig liten opasity) Kristin er blikkfanget i dette bildet  og  den svarte frakken gir en stor kontrast til den ”hvite” bakken og stolpene. Dette er et forholdsvis stille bilde på grunn av mengden med horisontale og loddrette linjer. Vaktmesteren og  konteineren skaper litt rytme i fargene på bildet.

(striper,mønster og arkitektur)
Dette bildet setter jeg in i kategorien striper/mønster/arkitektur. Jeg var på jakt etter forskjellige teksturer når jeg tok dette bildet. Murstein er et eksempel på en praktisk løsning som blir et mønster. Mursteinene blir lagt halve over halve slik at de blir mer solide, men dette skaper også et mønster. Mellom mursteinene blir det dannet linjer. Jeg gjorde bildet til svart hvit for å få frem kontrasten mellom steinene.

Mønster
Fant ut at jeg bare hadde 9 bilder, så jeg la til dette. Jeg tok dette bildet når det først begynte å snø. Jeg var på vei ut for å ta bilder, så var det snødd inn mellom steinen på utsiden, jeg syntes det var litt interessant så jeg tok et bilde. Bilde har gjentagende former over hele bildet som skaper et mønster. Dette gjør og at blikket ikke helt klarer å feste seg, men for meg så går det mer mot snøflekken som bryter mønsteret til venstre.

torsdag 6. desember 2012

Graphics Interchange Format (GIF)

Image and video hosting by TinyPic Her er en gif jeg har laget. Jeg tok stopmotion bilder av tavlesvampen. Det vil si jeg tok et bilde, flyttet svampen litt og tok et til. jeg tok alle 18 bildene inn i photoshop og la de på forskjellige layers. Derreter gikk jeg på window: Animation. Jeg valgte "Make frames from layers", Satt 0,1 speed mellom hvert bilde og lagret det som gif for webbrowser med 700 pixelwidth.

torsdag 22. november 2012

Man Ray

Man Ray var født 27 august 1890 og døde 18 november 1976.
Man Ray var en amerikansk fotograf og maler, som både var med i dadaisme bevegelsen og surrealistbevegelsen. Da dadaismen var over i 1921, reiste Man ray til Paris. Der ble han kjent med Fototeknikken sin fotogrammer. Som det står på wikipedia var teknikken de brukte objekter som de plasserte på et sensitivt fotopapir og blir belyst med fremkallings apparater. På grunn av dette så har han hatt en viktig betydning for fotokunsten. Snl, Wikipedia.


Man Ray



Her et et fotogram/rayograph. Ideen her er at han legger mekaniske gjenstander på  fotopapiret og når han belyser det så blir det spennende lys, skygge til og med tekstur effekter. Selv om tingene ligger rett over fotopapiret så klarer han å skape dybde. eks:det fremderste tannhjulet er mye nærmere en det øverste.

Fotogram. Ser nesten ut som vi ligger under et glassbord og ser opp. Her har han brukt sakser, knapper og kanskje deler fra en symaskin til å lage mønster og linjer på bildet. Disse gjenstandene skaper linjer inn mot midten på bladet, som ligger over de andre gjenstandene. Det er ikke bare gjenstandene som gjør bildet spennende, men det negative flatene som skinner gjennom gjenstandene. Vi kan se trekanter, sirkler, firkanter, ovaler og rektangler over hele bildet.
Et av Man rays fotografier. Ser nesten ut som et stilleben. Her kommer lyset fra øverst til venstre, antagelig et taklys eller en høyt plassert stå-lampe. Det er mye kontraster i bilde hans. Store og små objekter og en kraftig lys mørk kontrast.



Talking people


Vi har hatt en oppgave å designe et layout på et cd cover for bandet Talking people. Først tok vi bilder av sangeren i et fotostudio. Deretter har vi jobbet med bilde i enten photoshop, illustrater, indesign, eller kanskje til og med en blanding av de forskjellige programmene. Jeg tok et nærbilde av Christian og brukte bare Photoshop denne gangen.

Teknikken jeg har brukt på dette bilde er grovt sett å gjøre skyggene og midttonene til en mask som er lagt over et lag med tekst. Tekstlaget er en blanding av logoen til bandet og ren tekst. Det hele har en gradient map over seg med blå, gul oransje og litt rødt. Fargevalget ble inspirert av bilder jeg har sett på google fra gamle funk/r&b band. Etterpå Gikk jeg inn i bildet får å dra frem noen detaljer eller forsterke noe, som brillene, munn øyne.
Mitt forslag til Talking people sitt cd-cover

onsdag 14. november 2012

Mitt beste bilde

Jeg syntes dette er mitt beste bilde, fordi jeg likte komposisjonen med kornet som bryter horisontlinjen, lyset og kontrasten. Under innlegget de 5 kategoriene 1 forteller jeg om bildet. Det eneste jeg har redigert bildet med er å justere kontrasten med curves en smule.

Fem Kategorier 1

Endelig har jeg fått lagt ut innlegget igjen. Etter jeg uheldigvis klarte å slette dette innlegget har jeg havnet litt bak skjema i blogg innholdet. Dette er de ti bildene jeg valgte for oppgaven. Noen bilder har greie komposisjoner, andre ikke så voldsomt. Jeg må ærlig si at jeg ikke er noe særlig god til å ta bilder, men det er derfor vi går på skole, for å lære.
uredigert
Redigert versjon av katten. jeg forsterket kontrasten en smule og desaturated bakgrunnen så den ikke skulle stjele fokus. Grunnen til at jeg tok bilde av katten var at jeg følte jeg måtte ha noe annet en bare naturbilder på bloggen min. Jeg gikk helt ned på bakken får å få samme perspektiv som katten . 
uredigert


redigert versjon av katten. Samme som det andre bildet så har jeg forsterket kontrasten på katten og dempet fargene i bakgrunnen.

Her er fargen trukket fram fra svart hvit bildet ved hjelp av layer masking. Originalbildet ble tatt med stor blender åpning  Bildet har noe bevegelse i seg, det har vertikale linjer gjennom bildet. På grunn av kontrasten mellom farge og svart hvit, blir det fokus på grenen som går gjennom to av de tre delene på høyre side i det gylne snitt. Ved å gjøre mesteparten av bildet svart hvit, forstyrrer ikke grenen til venstre, som den gjør på originalen.



Her er et bilde av en kornåker rett rundt hjørne fra huset mitt. på venstre side er et korn som dekker en tredjedel av bildet. kornet bryter horisontlinjen, noe som skaper mer dybde i bildet. Vanligvis ville jeg ikke splittet bakken og himmelen på midten, men jeg syntes det fungerer i dette bildet på grunn av kornet. Lyskilden er sterk og kommer fra øvre venstre hjørne. Motivet i bildet er rolig, det er få vertikale linjer og en del horisontale og loddrette.

I dette bildet ville jeg også bryte horisontlinjen, men kamera linsen var for høy. Det var først etterpå jeg tenkte på at jeg kanskje kunne snudd kamera sidelengs. Motivet var en gammel leke som lå forlatt på parkeringsplassen ut forbi Rimi på Tjelta. Her er horisontlinjen omtrent mellom den øverste og de to nederste tredjedelene av bilde. Lyskilden kommer fortsatt fra øverst til venstre, men er mer dempet en kornåkeren.Dette er også et rolig bilde.

Kanskje ikke så interessant komposisjon, men jeg syntes lyset ble spennende på bildet. Motivet er fra et steingjerde med mose på. Andre siden av gjerde var en rekke med trær. Et par lysglimt klarte å snike seg gjennom bladene og landet på mosen.

Ideen var egentlig tanken i dette bildet mer en komposisjon og lys. Teksten har stått på denne lyktestolpen på vei til Tjelta så lenge jeg kan huske og er like morsom hver gang jeg går forbi.
Bildet er tatt med stor blender åpning for å få fokuset på blomsten og blomsterfluen. i bakgrunnen av bildet går det organiske linjer til alle retninger, men de forstyrrer ikke bildet på grunn av at dybdeskarpheten er så liten.

Det er mye bevegelse i dette bildet. vertikale linjer går på kryss og tvers. Det er kontraster i bildet, det er farge rundt kantene,, i små blader i midten og greinene over vannet. Vannet derimot reflekterer skyene i himmelen og greinene. På grunn av at skyene er så lyse, blir refleksjonen i vannet svart hvit.

Dette bildet er tatt av en bekk i Håland skogen. Her måtte jeg prøve meg frem med lukketid  Det var forferdelig mørkt i skogen, så jeg måtte bruke lang lukketid og kneet som støtte får å klare å gjøre bildet lysere.  Elven som går skrått over bildet skaper litt bevegelse, konglene og steinene til høyre skaper en linje over elven som er motsatt til de andre linjene i bildet. Dette skaper litt variasjon i bildet.